Το ζήτημα της άμεσης επανεξέτασης της εφαρμογής του Ψηφιακού Πελατολογίου σε συνεργεία και επαγγελματικές επιχειρήσεις οχημάτων θέτει ο Βουλευτής Φθιώτιδας Γιάννης Σαρακιώτης, μέσω ερώτησής του προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως αναφέρει ο κ. Σαρακιώτης, η έναρξη εφαρμογής του Ψηφιακού Πελατολογίου πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουλίου χωρίς προηγούμενη διαβούλευση ή τεχνική-εκπαιδευτική υποστήριξη, ενώ υπενθυμίζει ότι το μέτρο προκάλεσε και την κινητοποίηση επαγγελματιών του κλάδου στη Λαμία και σε ολόκληρη τη χώρα. Μάλιστα, ο Βουλευτής Φθιώτιδας συνάντησε πρόσφατα εκπροσώπους των εν λόγω επαγγελματιών και άκουσε τις ενστάσεις τους, που αφορούν: α) την απόλυτη έλλειψη διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς, που εκπροσωπούν τις μικρές επιχειρήσεις, β) την υποχρεωτική εφαρμογή χωρίς μεταβατική περίοδο και χωρίς προηγουμένως την παροχή εκπαιδευτικής ή τεχνικής υποστήριξης και γ) την ανάγκη απλοποίησης της πλατφόρμας, η οποία παρουσιάζει πολύπλοκη λειτουργία και τεχνικές δυσλειτουργίες. Με αυτόν τον τρόπο, όπως επισημαίνεται, επιβάλλονται υπέρμετρα οικονομικά και γραφειοκρατικά βάρη στις επιχειρήσεις, οι οποίες κατά τεκμήριο είναι μικρές και ευάλωτες.
Επιπροσθέτως, τα συνεργεία και οι υπόλοιπες επαγγελματικές επιχειρήσεις οχημάτων έχουν μείνει εκτός των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τη μετάβασή τους στη νέα ψηφιακή εποχή, ενώ επιμέρους προβλήματα προκύπτουν και όσον αφορά την επισκευή ηλεκτρικών/υβριδικών αυτοκινήτων, καθώς οι φανοποιοί δε δύνανται να προβούν σε επέκταση του υφισταμένου πεδίου της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος του, επομένως και της αδείας λειτουργίας της επιχειρήσεως τους, προκείμενου να προβαίνουν νόμιμα στην επισκευή ηλεκτρικών/υβριδικών οχημάτων. Παράλληλα, σε εκκρεμότητα παραμένει το κατά πόσο είναι ενεργό το θεσπισθέν ψηφιακό μητρώο συνεργείων και τεχνιτών επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Σαρακιώτη: «H εφαρμογή του Ψηφιακού Πελατολογίου απαιτεί συνολική επανεξέταση. Πρόκειται για ένα μέτρο που εφαρμόστηκε αιφνιδιαστικά, χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με τα θεσμικά όργανα και τους φορείς που εκπροσωπούν τις μικρές επιχειρήσεις, επιβλήθηκε χωρίς μεταβατική περίοδο, χωρίς τεχνική ή εκπαιδευτική υποστήριξη παρά την πολυπλοκότητα και δυσλειτουργία της πλατφόρμας, προκαλεί σοβαρή οικονομική και γραφειοκρατική επιβάρυνση, αντί να ενισχύει ουσιαστικά τη διαφάνεια και τη ψηφιοποίηση. Το πρόβλημα είναι ακόμη πιο οξυμένο, δεδομένης της διαχρονικής εξαίρεσης των συνεργείων και των επιχειρήσεων οχημάτων από την πρόσβαση σε χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ, η οποία μπορούσε να στηρίξει την ψηφιακή αναβάθμιση, την ενεργειακή αυτονομία και τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Όπως δηλώνουν και οι επαγγελματίες του κλάδου, η ενσωμάτωση στη νέα εποχή και η ψηφιακή μετάβαση επιδιώκονται και από τους ίδιους, αρκεί να πραγματοποιείται με σεβασμό στις πραγματικές δυνατότητες και ανάγκες και να συνιστά προϊόν διαλόγου, μακριά από λογικές “αποφασίζομεν και διατάσσομεν”».
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ.
Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Άμεση επανεξέταση της εφαρμογής του Ψηφιακού Πελατολογίου σε
συνεργεία, επαγγελματικές επιχειρήσεις οχημάτων κ.α.»
Την έντονη ανησυχία και τον προβληματισμό του κλάδου των ιδιοκτητών
συνεργείων αυτοκινήτων και συναφών επιχειρήσεων (βουλκανιζατέρ κτλ.) της
Φθιώτιδας αλλά και όλης της χώρας έχει προκαλέσει η ξαφνική, από 01.07.2025,
έναρξη εφαρμογής του Ψηφιακού Πελατολογίου, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση ή
τεχνική-εκπαιδευτική υποστήριξη. Μάλιστα, την Τρίτη 1 Ιουλίου 2025
πραγματοποιήθηκε μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας από τους επαγγελματίες του
κλάδου στην περιοχή της Λαμίας, στο πλαίσιο της πανελλαδικής κινητοποίησης
ενάντια στην υποχρεωτική χρήση του νέου ψηφιακού συστήματος της ΑΑΔΕ.
Στη συνέχεια, κατά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε ανάμεσα στον
ερωτώντα και τα μέλη του Συλλόγου Ιδιοκτητών Συνεργειών Αυτοκινήτων Λαμίας και
Περιφέρειας, ετέθησαν από πλευράς τους, με έμφαση, τα αιτήματα των επαγγελματιών
με τις βασικές διαμαρτυρίες να αφορούν: α) την απόλυτη έλλειψη διαβούλευσης με
τους αρμόδιους φορείς, που εκπροσωπούν τις μικρές επιχειρήσεις, β) την υποχρεωτική
εφαρμογή χωρίς μεταβατική περίοδο και χωρίς προηγουμένως την παροχή
εκπαιδευτικής ή τεχνικής υποστήριξης και γ) την ανάγκη απλοποίησης της
πλατφόρμας, η οποία παρουσιάζει πολύπλοκη λειτουργία και τεχνικές δυσλειτουργίες.
Το αποτέλεσμα είναι ένα μέτρο που, αντί να ενισχύει τη διαφάνεια και την φορολογική
συμμόρφωση, φέρνει υπέρμετρα βάρη στις μικρές και ευάλωτες επιχειρήσεις, με την
οικονομική, αλλά και τη γραφειοκρατική επιβάρυνση να υπονομεύει την υγιή
ανταγωνιστικότητα και να πλήττει κατ’ επέκταση την τοπική οικονομία.
Επιπροσθέτως, και σύμφωνα με μαρτυρίες εκπροσώπων του κλάδου, αυτός δεν
έχει καταστεί αποδέκτης των ωφελειών στοχευμένων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
Προγραμμάτων τα οποία θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις τους προς
την κατεύθυνση της αναβάθμισης της παροχής ψηφιοποιημένων υπηρεσιών, της
ενεργειακής χειραφέτησής τους, ή της υποβοήθησης της μετάβασης στην
ηλεκτροκίνηση μέσω της εγκατάστασης φορτιστών. Επιμέρους προβλήματα
εντοπίζονται στο υφιστάμενο θεσμικό/ρυθμιστικό πλαίσιο με την επισκευή
ηλεκτρικών/υβριδικών αυτοκινήτων, αφού αυτά δεν μπορούν να επισκευαστούν
νομίμως από ανεξάρτητο επισκευαστή φανοποιείου/φανοβαφείου. Κι αυτό, σύμφωνα
με τα καταγγελλόμενα, διότι, κανένας φανοποιός δεν δύναται να προβεί σε επέκταση
του υφισταμένου πεδίου της αδείας ασκήσεως επαγγέλματος του, επομένως και της
αδείας λειτουργίας της επιχειρήσεως του προκείμενου να προβαίνει νόμιμα και
απρόσκοπτα στην επισκευή ηλεκτρικών/υβριδικών οχημάτων.
Τέλος, εγείρονται πολλά ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο είναι ενεργό το
δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 72 του Ν. 4530/2018 (Α’ 59) θεσπισθέν ψηφιακό
μητρώο συνεργείων και τεχνιτών επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων,
μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων. Κι αυτό διότι μετά και την ύπαρξη διαδοχικών
εφαρμοστικών αποφάσεων (Οικ. 59388/940/2020 – ΦΕΚ 5407/Β’/9.12.2020,
Υ.Α. 213503/2021 – ΦΕΚ 3890/Β’/20.8.2021 και Υ.Α. 329369/2023 – ΦΕΚ 6458/Β’)
δεν έχει καταστεί σαφές από πλευράς των άμεσα ενδιαφερομένων. Μάλιστα, στο
άρθρο 9 της τελευταίας εκ των προεκτιθέμενων εφαρμοστικών αποφάσεων ορίζεται
ότι: «Η έναρξη παραγωγικής λειτουργίας του ψηφιακού μητρώου καθορίζεται με
σχετική διαπιστωτική πράξη της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Τομέας
Μεταφορών)», με αυτό να συνιστά ερευνητέο ή/προς διευκρίνιση ζήτημα.
Επειδή, τα όσα επισημαίνονται από πλευράς του Συλλόγου Ιδιοκτητών
Συνεργειών Αυτοκινήτων Λαμίας και Περιφέρειας και των επαγγελματιών του κλάδου
καταδεικνύουν την αναγκαιότητα της συνολικής επανεξέτασης του ζητήματος.
Επειδή, η ως άνω προωθούμενη πολιτική, επιφέρει υπέρμετρα βάρη στις
μικρές και ευάλωτες επιχειρήσεις, με έκδηλη την οικονομική, αλλά και τη
γραφειοκρατική επιβάρυνση.
Επειδή, κατά τα εκ μέρους των εκπροσώπων του κλάδου τιθέμενα υπ’ όψιν,
εκλείπει η ύπαρξη και εφαρμογή στοχευμένων προγραμμάτων ΕΣΠΑ με επίκεντρο την
αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών, την ενεργειακή χειραφέτηση και τη μετάβαση
στην ηλεκτροκίνηση.
Επειδή, εντοπίζονται επιμέρους προβλήματα στο υφιστάμενο
θεσμικό/ρυθμιστικό πλαίσιο με την επισκευή ηλεκτρικών/υβριδικών αυτοκινήτων,
αφού αυτά δεν μπορούν να επισκευαστούν νομίμως από ανεξάρτητο επισκευαστή
φανοποιείου/φανοβαφείου.
Επειδή, εκλείπουν οι αναγκαίες – προς τους ως άνω επαγγελματίες –
διευκρινίσεις, καθώς και περαιτέρω ενημέρωση σχετικά με την εφαρμογή του
θεσπισθέντος εν έτει 2018 ψηφιακού μητρώου συνεργείων και τεχνιτών επισκευής και
συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, καθώς και ειδικότερη
ενημέρωση επί των προβλεπομένων από τις διατάξεις του άρθρου 9 της
Υ.Α. 329369/2023 (ΦΕΚ 6458/Β’) εφαρμοστικής απόφασης.
Κατόπιν αυτών, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Γιατί δεν προηγήθηκε ουσιαστική διαβούλευση με τον Σύλλογο
Ιδιοκτητών Συνεργείων της Φθιώτιδας και τους λοιπούς φορείς του
κλάδου πριν από την έναρξη της εφαρμογής;
2. Προτίθενται να προβλέψουν άμεσα μία μεταβατική περίοδο εφαρμογής του
συστήματος, με ταυτόχρονη παροχή τεχνικής και εκπαιδευτικής
υποστήριξης σε μικρές επιχειρήσεις;
3. Τι είδους μέτρα θα λάβουν για την απλοποίηση της πλατφόρμας και την
άμεση διόρθωση των τεχνικών προβλημάτων που αναφέρονται από τους
επαγγελματίες;
4. Έχει συνεκτιμηθεί το οικονομικό και λειτουργικό κόστος συμμόρφωσης
για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις του κλάδου;
5. Σκοπεύουν να εκκινήσουν ένα συντεταγμένο θεσμικό διάλογο με τους
εκπροσώπους του κλάδου για την εξεύρεση κοινώς αποδεκτών λύσεων,
όπως και ζητείται;
6. Προτίθενται να σχεδιάσουν/καταρτίσουν/υλοποιήσουν στοχευμένα
προγράμματα ΕΣΠΑ με έμφαση στην υποστήριξη της λειτουργικής
αναβάθμισης των εν λόγω επιχειρήσεων;
7. Προτίθενται να αναλάβουν σχετικές πρωτοβουλίες για την άρση των
εμποδίων που κωλύουν την νόμιμη και απρόσκοπτη επισκευή
ηλεκτρικών/υβριδικών αυτοκινήτων από ανεξάρτητο επισκευαστή
φανοποιείου/φανοβαφείου;
8. Υφίσταται η προβλεπόμενη από τις προεκτιθέμενες διατάξεις της ως άνω
αναφερομένης εφαρμοστικής απόφασης, διαπιστωτική πράξη της
Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Τομέας Μεταφορών) περί
έναρξης παραγωγικής λειτουργίας του ψηφιακού μητρώου, το οποίο
θεσπίστηκε με τον Ν. 4530/2018 και ποια είναι τα αποτελέσματα της
εφαρμογής της;
Ο ερωτών Βουλευτής
Σαρακιώτης Ιωάννης