Πλημμυροπαθείς κάτοικοι της
περιοχής
διέλευσης του
Αυτοκινητόδρομου Ε65
στην κοιλάδα του Σπερχειού
(περιοχή Κόμμα)
Προς:
Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Χρήστο Δήμα
Κοιν.:
1. Πρωθυπουργό της Ελλάδας
Κυριάκο Μητσοτάκη
2. Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας
Σταύρο Παπασταύρου
3. Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής
Προστασίας
Ιωάννη Κεφαλογιάννη
4. Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας
Νικόλαο Ταχιάο
5. Εισαγγελία Πρωτοδικών Λαμίας
6. Έντυπο & ηλεκτρονικό τύπο
Θέμα: Ανοιχτή επιστολή προς νέο Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών για την πλημμύρα
του Δεκέμβρη του 2021 στην Λαμία- αίτημα για άμεση συνάντηση.
Κύριε υπουργέ
Σας στέλνουμε αυτή την επιστολή προς ενημέρωσή σας και με την ελπίδα ότι ως νέος
υπουργός θα σκύψετε πάνω στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στην περιοχή μας, από,
μεταξύ άλλων, παραλείψεις και ελλιπή επίβλεψη στελεχών υπηρεσιών του Υπουργείου σας
αλλά και προγενέστερων πολιτικών προϊσταμένων.
Μετά την καταστροφική πλημμύρα που έπληξε τον τόπο μας και τις ζωές μας στις 12
Δεκέμβρη του 2021, μετά από έναν τιτάνιο αγώνα των πλημμυροπαθών, αποδείχτηκε ότι
μπορεί η προέλευση του μεγάλου όγκου του νερού να είναι ο Σπερχειός ποταμός που
υπερχείλισε, όπως εξάλλου συμβαίνει αιώνες τώρα, αλλά οι πρωτόγνωρες καταστροφές
οφείλονται στην παρεμπόδιση της ροής των νερών από τα επιχώματα του Αυτοκινητόδρομου
Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 (κεντρικού άξονα και ανισόπεδου κόμβου). Το τραγικό και το άκρως
επικίνδυνο είναι ότι δημιουργήθηκε μια μόνιμη κατάσταση κινδύνου για χιλιάδες κατοίκους και
εργαζομένους της κοιλάδας. Κάθε φορά που υπάρχει πρόβλεψη για έντονες βροχοπτώσεις η
περιοχή τίθεται επίσημα και ανεπίσημα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (ήδη δύο φορές
διατάχθηκε εκκένωση της Κοινότητας Κόμμα τον Σεπτέμβρη του 2023).
Από τα πρώτα στάδια κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Ε65 παρουσιάστηκαν προβλήματα
με την απορροή των επιφανειακών υδάτων και πλημμυρικά φαινόμενα τα οποία με την
εξέλιξη του έργου γίνονταν όλο και πιο έντονα. Το γεγονός ότι τα πρώτα 14 χιλιόμετρα του
κεντρικού άξονα του έργου διέρχονται κατά μήκος της κοιλάδας του Σπερχειού και οι
ανισόπεδοι κόμβοι είναι κάθετοι στην ροή των επιφανειακών υδάτων, όπως και ότι βρίσκεται
στην ΖΔΥΚΠ GR07RAK0016 στο ΥΔ Ανατολικής Στερεάς Ελλάδας – EL07, σύμφωνα με τα
Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας, δεν ελήφθει σοβαρά υπόψη ούτε από τους
εκπονήσαντες τις μελέτες ούτε από τους υπεύθυνους για έγκρισή τους, ούτε από τους
κατασκευαστές, ούτε από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό του έργου και ακόμη χειρότερα ούτε από
τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του Δημοσίου ως κύριου του έργου. Η επιλογή της
κατασκευής εξ ολοκλήρου των οδοστρωμάτων πάνω σε επιχώματα, η έλλειψη επαρκών σε
αριθμό και μέγεθος τεχνικών διόδευσης επιφανειακών υδάτων, η διευθέτηση κύριων
αντιπλημμυρικών υδατορεμάτων (π.χ. Γερμανική τάφρος), τα οποία διασταυρώνονται με τον αυτοκινητόδρομο, με δραματική υποβάθμιση της διοχετευτική τους ικανότητας, είναι η
επιτομή συσσωρευμένων λαθών, που οδηγούν στην καταστροφή μια ολόκληρη κοιλάδα, ενώ
ταυτόχρονα απειλείται η ασφαλή λειτουργία του ίδιου του αυτοκινητόδρομου, όταν το
οδόστρωμα κατακλύζεται από ύδατα, όπως και συνέβη στην συγκεκριμένη πλημμύρα. Παρά
την πλήρη και αδιαμφισβήτητη τεκμηρίωση από την πλευρά των πληγέντων, με την
συνδρομή εξειδικευμένων επιστημόνων, τόσο για την πηγή του προβλήματος όσο και για την
επίλυσή του, η πολιτική ηγεσία, πρωτίστως του Υπουργείου Υποδομών ως καθ’ ύλην
αρμόδιο, προτιμά να εθελοτυφλεί και να κωφεύει και έχει ως κύριο μέλημα την μετακύλιση
των ευθυνών και την απόδειξη του “αλάθητου” των κατασκευαστών. Στην σημερινή εποχή,
όπου ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες διεθνώς είναι οι
φυσικές καταστροφές και λόγω και της εντεινόμενης κλιματικής κρίσης, πρέπει η πρόληψη
να είναι το κύριο μέλημα της πολιτείας και όχι η επούλωση των πληγών μετά την
καταστροφή. Στην περίπτωση του κάμπου της Λαμίας η πρόληψη από νέες καταστροφές
είναι δυνατή. Αυτό απαιτεί ειλικρινή διάθεση εκ μέρους των εμπλεκόμενων υπουργείων για
συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, κατασκευαστές και πρωτίστως τους πληγέντες
που, άθελά τους έγιναν ειδικοί γνώστες του προβλήματος. Η υπόσχεση για συνεργασία και
σοβαρή ενασχόληση “αγνοείται” από τις 2 Μαΐου 2024 όπου πραγματοποιήθηκε συνάντηση
στο Δημαρχείο Λαμίας, παρουσία Υπουργού, Υφυπουργού, Δημάρχου, εκπροσώπου της
παραχωρησιούχου εταιρείας, εκπροσώπους και επιστημονικούς συνεργάτες των
πλημμυροπαθών. Μετά από αυτή την συνάντηση στις 22 Μαΐου 2024 κατατέθηκαν από τους
πλημμυροπαθείς τεχνικές προτάσεις για επίλυση του προβλήματος, η τύχη των οποίων
αγνοείται ως σήμερα.
Κύριε Υπουργέ ελπίζουμε η δική σας επιλογή και στάση να διαφέρουν από των προκατόχων
σας γιατί είναι στην δική σας ευχέρεια να δώσετε λύση σε ένα τόσο σοβαρό πρόβλημα που
θα ταλανίζει τις επερχόμενες γενιές και θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στις ζωές των
ανθρώπων και στην οικονομία του τόπου. Γιατί μπορεί οι οικονομικές ζημιές να
αποζημιώνονται αλλά αν χαθούν ανθρώπινες ζωές τότε θα μιλάμε για έγκλημα εκ προ
μελέτης.
Το παρόν έγγραφο κοινοποιείται και στους νέους υπουργούς Περιβάλλοντος και Πολιτικής
Προστασίας για υπενθύμιση του έργου των προκατόχοντων τους: ο μεν πρώην Υπουργός
Περιβάλλοντος έσπευσε να ακυρώσει το πρόστιμο που επέβαλε η Περιφέρεια Στερεάς
Ελλάδας μετά από εισήγηση μικτού κλιμακίου ΚΕΠΠΕ για δύο πολύ σημαντικές
περιβαλλοντικές παραβάσεις του έργου Ε65, ο δε πρώην Υπουργός Πολιτικής Προστασίας
φαίνεται να αγνοούσε το θέμα.
Κύριε Υπουργέ ζητάμε άμεση συνάντηση μαζί σας για να ενημερωθείτε και να αποκτήσετε
ολοκληρωμένη εικόνα με όλα τα αποδεικτικά στοιχεία τεκμηρίωσης που διαθέτουμε, έτσι
ώστε αν συμβεί κάτι να μην πείτε πως δεν γνωρίζατε και να δρομολογήσουμε μαζί τις
ενέργειες που χρειάζονται για να τερματίσει, το συντομότερο δυνατό και πριν το επόμενο
φθινόπωρο η αγωνία των πολιτών της Φθιώτιδας.
Μάρτιος 2025 εκ μέρους των πλημμυροπαθών