Συζητείται σήμερα στη Βουλή το νέο σχέδιο για τον ΚΟΚ που προβλέπει αυστηρότερες ποινές για τροχαίες παραβάσεις που αποτελούν αιτία πρόκλησης ατυχήματος
Το νομοσχέδιο, που συζητείται σήμερα στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, προβλέπει ποινικοποίηση σοβαρών παραβάσεων, όπως η χρήση κινητού κατά την οδήγηση, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και σιδηροδρομικών διαβάσεων, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και η οδήγηση χωρίς δίπλωμα.
Τι αλλάζει στον νέο ΚΟΚ
Με τον νέο ΚΟΚ επιχειρείται να καθιερωθεί αναλογική κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των επιβαλλόμενων κυρώσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα τους για τη ζωή. Οι ποινές θα αφορούν κυρίως τον οδηγό (πρόστιμα, αφαίρεση διπλώματος, ποινές πόντων), και όχι το όχημα ενώ θα υπάρχει σαφής διαβάθμιση μεταξύ πολύ σοβαρών, λιγότερο επικίνδυνων και διοικητικών παραβάσεων. ΕΠίσης, προβλέπεται αυστηρότερη αντιμετώπιση για τους οδηγούς με συχνές παραβάσεις.
Λαμβάνονται άμεσα μέτρα για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ατόμων με αναπηρία με την άμεση μετακίνηση οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε μπάρες, ειδικούς χώρους και ειδικές θέσεις στάθμευσης.
Ποινικοποιείται μια σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας όπως:
-η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου με πρόκληση ατυχήματος
-η υπέρβαση ορίου ταχύτητας
-η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα
-η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης
-η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, εξαρτησιογόνων ή άλλων απαγορευμένων ουσιών
-η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης
-η μη χρήση ζώνης
ΚΟΚ: Νέο όριο ταχύτητες στις κατοικημένες περιοχές
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει νέο όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές ενώ αλλάζουν και τα όρια ταχύτητες και σε άλλες περιπτώσεις δρόμων. Επιπλέον, ορίζεται συγκεκριμένη ταχύτητα για τα ηλεκτρικά πατίνια, τα μοτοποδήλατα και τα φορτηγά που μεταφέρουν πρόσωπα.
Συγκεκριμένα:
30 χλμ/ώρα εντός κατοικημένων περιοχών.
50 χλμ/ώρα σε συγκεκριμένες περιπτώσεις με διαγραμμίσεις ή διαχωριστικές νησίδες.
40 χλμ/ώρα σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους και για φορτηγά που μεταφέρουν πρόσωπα.
45 χλμ/ώρα για μοτοποδήλατα.
25 χλμ/ώρα για Ε.Π.Η.Ο. (π.χ. ηλεκτρικά πατίνια).
15 χλμ/ώρα για αγροτικά μηχανήματα χωρίς αεροθάλαμο.
Η χρήση κινητού οδηγεί πλέον σε βαρύτατες κυρώσεις
Η απροσεξία λόγω κινητού τηλεφώνου πίσω από το τιμόνι είναι μια από τις βασικές αιτίες ατυχημάτων. Οι νέες ρυθμίσεις καθιστούν σαφές ότι η συγκεκριμένη συμπεριφορά δεν είναι πλέον ανεκτή: το πρόστιμο για τη δεύτερη υποτροπή μπορεί να φτάσει τις 4.000 ευρώ, ενώ προβλέπεται ακόμη και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για χρονικό διάστημα έως και οκτώ έτη. Σε περίπτωση που η χρήση κινητού οδηγήσει σε τροχαίο, η συμπεριφορά ποινικοποιείται, ενεργοποιώντας τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση.
Αλκοόλ και οδήγηση: Ανοχή μηδέν
Οι ποινές για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ καθίστανται πλέον ιδιαίτερα αυστηρές, ακόμα και για μέτρια υπέρβαση των ορίων. Τα πρόστιμα ξεκινούν από τα 1.000 ευρώ και φτάνουν έως τις 4.000 σε περιπτώσεις υποτροπής, συνοδευόμενα από αφαίρεση του διπλώματος για έως και 10 χρόνια. Εάν διαπιστωθεί σοβαρή μέθη, ο νόμος προβλέπει υποχρεωτική ακινητοποίηση του οχήματος, φύλαξή του και φυσικά, ποινική δίωξη.
Κράνος και ζώνη: Μηδενική ανοχή για την απουσία τους
Η μη χρήση κράνους από αναβάτες και συνεπιβάτες ή η παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας από οδηγούς και επιβάτες αντιμετωπίζεται πλέον ως σοβαρή παράβαση. Οι κυρώσεις ξεκινούν με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Σε δεύτερη υποτροπή, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ με εξάμηνη αφαίρεση άδειας, ενώ σε τρίτη παράβαση, το ποσό εκτοξεύεται στα 2.000 ευρώ με αφαίρεση του διπλώματος για έναν ολόκληρο χρόνο.
Παραβίαση STOP και κόκκινου σηματοδότη: Στο στόχαστρο οι επικίνδυνες παραβιάσεις
Στην περίπτωση παραβίασης STOP, το αρχικό πρόστιμο ανέρχεται στα 350 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος για έναν μήνα. Σε επανάληψη, η ποινή αυξάνεται στα 1.000 ευρώ και έξι μήνες αφαίρεση, ενώ σε τρίτη παράβαση, οι κυρώσεις αγγίζουν τα 2.000 ευρώ με ένα έτος στέρησης άδειας. Αν υπάρξει ατύχημα, οι ποινές εντάσσονται στο πλαίσιο του Ποινικού Κώδικα. Για την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι ποινές είναι ακόμη βαρύτερες: πρόστιμα που ξεκινούν από τα 700 ευρώ και φτάνουν έως και τις 4.000 ευρώ, με αφαίρεση διπλώματος έως οκτώ χρόνια.
Ταχύτητα και «κόντρες» στο απόσπασμα
Οι ποινές για παραβάσεις σχετικές με την ταχύτητα ενισχύονται σημαντικά. Ενδεικτικά, για συμμετοχή σε παράνομους αγώνες («κόντρες»), το πρόστιμο αυξάνεται από 100 σε 2.000 ευρώ με άμεση αφαίρεση του διπλώματος για ένα χρόνο. Σε δεύτερη υποτροπή, το ποσό διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για δύο χρόνια, ενώ σε τρίτη επανάληψη επιβάλλεται πρόστιμο 8.000 ευρώ και τέσσερα χρόνια αφαίρεση διπλώματος. Για ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα επιβάλλεται επίσης πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος.
Οδήγηση χωρίς δίπλωμα: Ποινικό αδίκημα
Η οδήγηση χωρίς άδεια αντιμετωπίζεται πλέον ως ιδιαιτέρως σοβαρή παράβαση. Η πρώτη φορά επιφέρει πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση πινακίδων για ένα μήνα και ποινή φυλάκισης έως δύο έτη. Σε επανάληψη, το πρόστιμο διπλασιάζεται και η άδεια αφαιρείται για τέσσερα χρόνια. Στην τρίτη υποτροπή, οι κυρώσεις φτάνουν σε επίπεδο 4.000 ευρώ και στέρηση της άδειας για οκτώ έτη.
Παραβατικότητα εις βάρος ΑμεΑ: Μηδενική ανοχή
Η στάθμευση σε ράμπες ή χώρους αποκλειστικής πρόσβασης για άτομα με αναπηρία δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως απλή παράβαση, αλλά ως αντικοινωνική πράξη με σοβαρές συνέπειες. Το πρόστιμο ξεκινά από 150 ευρώ με αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 60 ημέρες και απομάκρυνση του οχήματος, ενώ σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανέρχεται στις 2.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα για έναν ολόκληρο χρόνο.
Πεζόδρομοι, πλατείες και λεωφορειολωρίδες: Τέλος στην αυθαιρεσία
Η κίνηση οχημάτων σε πεζόδρομους, πλατείες, νησίδες και πεζοδρόμια τιμωρείται πλέον με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 70 ημέρες. Αντίστοιχα, η παράνομη χρήση λεωφορειολωρίδων επιφέρει πρόστιμο 150 ευρώ, με περιορισμένη ανοχή μόνο για τα ταξί ειδικών προδιαγραφών (μηδενικών ρύπων ή για ΑμεΑ), ενώ η επιβίβαση και αποβίβαση επιτρέπεται υπό όρους.
Πηγή: https://www.ethnos.gr/