Ερώτηση προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για πλήθος αδικιών στην εφαρμογή του Μέτρου 23 εις βάρος της Φθιώτιδας, κατέθεσε ο Βουλευτής του νομού Γιάννης Σαρακιώτης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η ελαιοκαλλιέργεια και η καλλιέργεια κελυφωτού φιστικιού, οι οποίες στηρίζουν το εισόδημα εκατοντάδων οικογενειών στη Φθιώτιδα, αλλά παραμένουν αδικαιολόγητα εκτός ενισχύσεων.
Όπως υπενθυμίζει ο κ. Σαρακιώτης, ενώ το Μέτρο 23 στοχεύει εξ αρχής στη βιωσιμότητα και στην ανάπτυξη του γεωργικού τομέα υπό τις εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες της κλιματικής αλλαγής προβλέποντας την κατανομή 178 εκ. ευρώ, αυτή συντελείται με άδικο και άνισο τρόπο από πλευράς της Κυβέρνησης. Αναφορικά με την περίπτωση της ελαιοκαλλιέργειας, ο Βουλευτής Φθιώτιδας υπογραμμίζει ότι δεν περιλαμβάνεται στο Μέτρο 23, με τους παραγωγούς να έχουν μείνει στις υποτιθέμενες “δεσμεύσεις” του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης περί “άμεσης λήψης μέτρων στήριξης για την ελιά και το ελαιόλαδο” τα προηγούμενα χρόνια, όταν και επλήγησαν από την ακαρπία».
Μάλιστα, ο κ. Σαρακιώτης εστιάζει στο πρόβλημα της ακαρπίας της ελιάς σε ποσοστό περίπου 90%, που είχε πλήξει τη Φθιώτιδα για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης, επισκεπτόμενος ελαιοπερίβολο στις Λιβανάτες πριν 1,5 χρόνο, δεσμεύτηκε ότι θα χορηγούνταν αποζημιώσεις για την απώλεια του εισοδήματος, αλλά οι ελαιοκαλλιεργητές δεν έχουν λάβει ακόμη τίποτα παρά την παρέλευση ετών και τις αμέτρητες υποσχέσεις. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η απώλεια εισοδήματος για τους ελαιοπαραγωγούς της Φθιώτιδας είχε αγγίξει τα 50 εκατ. ευρώ και αν προσθέσουμε τον κλάδο της μεταποίησης, η συνολική ζημιά έφτασε τα 70 εκατ. ευρώ. Παρόλα αυτά, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αποφάσισε, για μια ακόμη φορά, να μη στηρίξει τους ελαιοκαλλιεργητές, τη στιγμή που – εκτός της ακαρπίας των προηγούμενων ετών – καλούνται να αντιμετωπίσουν και τις ανεξέλεγκτα αυξανόμενες τιμές στα αγροεφόδια.
Στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής παρέμβασής του, ο Βουλευτής Φθιώτιδας επεσήμανε και την ανάγκη στήριξης της καλλιέργειας κελυφωτού φυστικιού, η οποία γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση κατά τα τελευταία χρόνια στο νομό. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, στην Π.Ε. Φθιώτιδας συγκεντρώνεται το 50% της πανελλαδικής παραγωγής του εν λόγω προϊόντος, κυρίως στις περιοχές Θερμοπυλών, Μώλου και Μάκρης, ενώ λειτουργούν και εξαιρετικά δυναμικοί αγροτικοί συνεταιρισμοί με τη συμμετοχή δεκάδων παραγωγών. Μάλιστα, το καλλιεργούμενο κελυφωτό φιστίκι συνιστά εξαγωγικό προϊόν, με ευδιάκριτα θετικό αποτύπωμα στην εθνική οικονομία, καθώς ποσοστό ύψους 20% κατευθύνεται στις διεθνείς αγορές και σε χώρες όπως οι Η.Π.Α. και η Ιταλία. Εντούτοις, το κελυφωτό φιστίκι Φθιώτιδας έμεινε επίσης εκτός του Μέτρου 23 από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με τον κ. Σαρακιώτη: «Αναρωτιόμαστε διαρκώς για τη σταδιακή ερήμωση της υπαίθρου, για την απουσία σχεδίου Περιφερειακής Ανάπτυξης, για το γεγονός ότι η Ελλάδα κατέγραψε πρόσφατα τη μεγαλύτερη πανευρωπαϊκά μείωση στην πρωτογενή παραγωγή (σε ποσοστό -16%), σύμφωνα με την Eurostat, αλλά ποτέ και κανείς από την Κυβέρνηση δε λογοδοτεί για την εν λόγω εικόνα παρακμής της υπαίθρου. Δίδεται η δυνατότητα από ευρωπαϊκούς πόρους να στηριχθεί ο αγροτικός κόσμος και τα προϊόντα αιχμής και αντί η Κυβέρνηση να κατανείμει αυτά τα κονδύλια με δίκαιο και ισότιμο τρόπο, επιλέγει παλαιοκομματικές τακτικές στη γραμμή που η ίδια χάραξε με τα έργα και τις ημέρες της στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Δυστυχώς, η Φθιώτιδα βιώνει με ιδιαίτερη ένταση τις αρνητικές συνέπειες των καταστροφικών επιλογών της Ν.Δ., συνιστώντας μια “μικρογραφία” της εγκατάλειψης, που βιώνει η Ελληνική Περιφέρεια».
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ.
Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
Θέμα: «Πλήθος αδικιών στην εφαρμογή του Μέτρου 23 εις βάρος της Φθιώτιδας»
Στο πλαίσιο της 17ης Συνεδρίασης της Επιτροπής Παρακολούθησης του
Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, πραγματοποιήθηκε αναλυτική παρουσίαση του
Μέτρου 23 υπό τον τίτλο «Έκτακτη Προσωρινή Στήριξη Ρευστότητας στους
Γεωργούς, που έχουν πληγεί από Φυσικές Καταστροφές, μετά την 1η Ιανουαρίου
2024». Το εν λόγω Μέτρο στοχεύει εξ αρχής στη βιωσιμότητα και στην ανάπτυξη του
γεωργικού τομέα υπό τις εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, όπως
αποτυπώνονται σε φαινόμενα όπως η ξηρασία, ο ακραίος καύσωνας, οι έντονες και
άκαιρες βροχοπτώσεις και το χαλάζι στο προανθικό στάδιο.
Ωστόσο, ενώ η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία σκόπευε στην ισόρροπη ενίσχυση του
αγροτικού τομέα εξαιτίας των ως άνω προβλημάτων, η κατανομή των 178 εκατ. ευρώ
του Μέτρου 23 από πλευράς της Ελληνικής Κυβέρνησης τεκμαίρεται ως σαφώς άνιση,
άδικη και ανορθολογική. Η ελαιοκαλλιέργεια μένει εκτός του Μέτρου 23, με τους
παραγωγούς να έχουν μείνει στις υποτιθέμενες «δεσμεύσεις» του Υπουργού Αγροτικής
Ανάπτυξης περί «άμεσης λήψης μέτρων στήριξης για την ελιά και το ελαιόλαδο»
(22/05/2025). Η καθολική εξαίρεση των ελαιοκαλλιεργητών από το Μέτρο 23
αποδεικνύει ότι οι κυβερνητικές υποσχέσεις για την «ενίσχυση του εθνικού προϊόντος
της ελιάς» είναι κενές περιεχομένου, γεγονός το οποίο επηρεάζει άμεσα και την Π.Ε.
Φθιώτιδας, όπου η ελαιοκαλλιέργεια κατέχει σημαντικό μερίδιο επί της πρωτογενούς
παραγωγής και του εισοδήματος των επαγγελματιών.
Με αφορμή το πρόβλημα της ακαρπίας της ελιάς την προηγούμενη χρονιά σε
ποσοστό 90-95%, επισκεπτόμενος ελαιοπερίβολο στις Λιβανάτες Φθιώτιδας πριν 1,5
χρόνο, ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι θα χορηγούνταν αποζημιώσεις για την
απώλεια του εισοδήματος, αλλά οι ελαιοκαλλιεργητές δεν έχουν λάβει ακόμη τίποτα.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η απώλεια εισοδήματος για τους ελαιοπαραγωγούς
της Φθιώτιδας άγγιξε τα 50 εκατ. ευρώ και αν προσθέσουμε τον κλάδο της
μεταποίησης, η συνολική ζημιά φθάνει τα 70 εκατ. ευρώ.
Ως επιστέγασμα των ανωτέρω, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αρνήθηκε
να συμπεριλάβει την ελαιοκαλλιέργεια στο Μέτρο 23, παρά τις φυσικές καταστροφές
που έχουν πλήξει και το συγκεκριμένο ευαίσθητο κλάδο και τα συνεχιζόμενα οξυμένα
προβλήματα των ελαιοκαλλιεργητών. Συγκεκριμένα, καλούνται να αντιμετωπίσουν
παράλληλα τις ανεξέλεγκτες τιμές στα αγροεφόδια, ενώ την ίδια στιγμή και ο Ε.Λ.Γ.Α.
έχει δηλώσει αδυναμία να προβεί σε ενέργειες αντιστάθμισης των απολεσθέντων
εισοδημάτων εξαιτίας του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου.
Ομοίως παράλογη είναι και η εξαίρεση της Π.Ε. Φθιώτιδας από την εφαρμογή
του Μέτρου 23 όσον αφορά τις ενισχύσεις προς την καλλιέργεια κελυφωτού φιστικιού.
Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, στην Π.Ε. Φθιώτιδας συγκεντρώνεται το 50%
της πανελλαδικής παραγωγής του εν λόγω προϊόντος, κυρίως στις περιοχές
Θερμοπυλών, Μώλου και Μάκρης, ενώ λειτουργούν δύο εξαιρετικά δυναμικοί
αγροτικοί συνεταιρισμοί με τη συμμετοχή σε αυτούς δεκάδων παραγωγών. Μάλιστα,
το καλλιεργούμενο κελυφωτό φιστίκι συνιστά εξαγωγικό προϊόν, με ευδιάκριτα θετικό
αποτύπωμα στην εθνική οικονομία, καθώς ποσοστό ύψους 20% κατευθύνεται στις
διεθνείς αγορές και σε χώρες όπως οι Η.Π.Α. και η Ιταλία.
Επειδή η πρωτογενής παραγωγή συρρικνώνεται διαρκώς, με την Ελλάδα να
καταγράφει τη μεγαλύτερη πανευρωπαϊκά μείωση (σε ποσοστό -16%), σύμφωνα με
την Eurostat.
Επειδή ο κλάδος της ελαιοπαραγωγής συμβάλλει αποφασιστικά στο ισοζύγιο
εμπορικών συναλλαγών και στην εθνική οικονομία, ενώ διασυνδέεται και με τη
μεταποίηση.
Επειδή η καλλιέργεια κελυφωτού φιστικιού παρουσιάζει μια σημαντική
δυναμική, κατά τελευταία χρόνια, στην Π.Ε. Φθιώτιδας και μάλιστα, με εξαγωγικό
πρόσημο.
Επειδή η Π.Ε. Φθιώτιδας συνιστά μια χαρακτηριστική μικρογραφία της
εγκατάλειψης, που βιώνει η Ελληνική Περιφέρεια, με αποτέλεσμα τη σταδιακή
ερήμωσή της.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Με ποια κριτήρια πραγματοποιήθηκε η κατανομή των πόρων του Μέτρου
23;
2. Για ποιους λόγους οι ελαιοκαλλιεργητές εξαιρέθηκαν από το Μέτρο 23 περί
ενίσχυσης των παραγωγών, οι οποίοι έχουν πληγεί από φυσικές
καταστροφές;
3. Πότε σκοπεύει να ανταποκριθεί στις κυβερνητικές υποσχέσεις ενίσχυσης
των ελαιοπαραγωγών της Π.Ε. Φθιώτιδας, οι οποίοι είχαν πληγεί από το
φαινόμενο της ακαρπίας;
4. Για ποιους λόγους εξαιρέθηκε η Π.Ε. Φθιώτιδας από τις ενισχύσεις για την
καλλιέργεια κελυφωτού φιστικιού;
5. Υφίσταται σχεδιασμός ένταξης των εν λόγω καλλιεργειών στις πρόνοιες
του Μέτρου 23;
Ο ερωτών Βουλευτής
Σαρακιώτης Ιωάννης