Κατά την 11η τακτική μεικτή συνεδρίαση του (28/5/2025), το Δημοτικό Συμβούλιο Καρπενησίου με ομόφωνο ψήφισμα του, ζητά την απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος 129/2025, που αφορά τον καθορισμό κριτηρίων τρόπου και διαδικασιών οριοθέτησης οικισμών της χώρας με πληθυσμό κάτω των 2.000 κατοίκων.
Επιπλέον με ομόφωνο επίσης ψήφισμα αιτείται από τις διοικήσεις της ΠΕΔ και της ΚΕΔΕ να λάβουν ξεκάθαρη θέση υπέρ των Δήμων, αναλαμβάνοντας σχετική πρωτοβουλία πίεσης προς τα συναρμόδια υπουργεία και τη ΡΑΑΕΥ, καθώς το τελευταίο διάστημα έχει τεθεί σε εφαρμογή όσον αφορά τους σταθμούς δημοσίου συμφέροντος ένα πλαίσιο περιορισμού της έγχυσης ενέργειας στο δίκτυο, το οποίο επηρεάζει δυσανάλογα τους δήμους και τους μικρούς δημόσιους παραγωγούς.
Ειδικότερα το 1o ψήφισμα έχει ως εξής:
«Ζητούμε την απόσυρση προεδρικού διατάγματος για την δόμηση οικοπέδων σε συνοικισμούς κάτω από 2.000 κατοίκους. Πρόκειται για την ταφόπλακα της ελληνικής περιφέρειας, δεν νοείται ένας εργαζόμενος 30 και 40 ετών στα μεγάλα αστικά κέντρα να περιμένει να συνταξιοδοτηθεί ώστε να φτιάξει ένα σπίτι στο χωριό, στον τόπο καταγωγής του και να του στερείται αυτό το δικαίωμα, μετατρέποντας μετά από πολλά χρόνια το οικόπεδό του σε χωράφι, απαξιώνοντας άδικα και απρογρaμμάτιστα τις περιουσίες τους.»
To 2o ψήφισμα είναι το ακόλουθο:
«Η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί βασικό πυλώνα στην εθνική στρατηγική για τη δίκαιη ενεργειακή μετάβαση. Πολλοί δήμοι και νομικά πρόσωπα δημοσίου συμφέροντος έχουν ήδη επενδύσει, με ίδιους ή συγχρηματοδοτούμενους πόρους, σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς για ενεργειακό συμψηφισμό (net metering), εξυπηρετώντας ζωτικές δημόσιες υποδομές: ύδρευση, αποχέτευση, σχολεία, κοινωνικές δομές.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα πλαίσιο περιορισμού της έγχυσης ενέργειας στο δίκτυο, το οποίο επηρεάζει δυσανάλογα τους δήμους και τους μικρούς δημόσιους παραγωγούς. Ειδικότερα:
* Επιβάλλεται διακοπή λειτουργίας των ΦΒ σταθμών 400 KW-1MW τις ώρες μέγιστης απόδοσης (13:00–16:00), χωρίς ακόμη να έχει ενεργοποιηθεί η τηλεδιαχείριση από τον ΔΕΔΔΗΕ, παρ’ όλο που κάποιοι σταθμοί έχουν ήδη εγκαταστήσει τα σχετικά συστήματα όπως προβλέπεται στον ν. 5106/2024 (Άρθρα 111 & 118).
* Την ευθύνη εκτέλεσης των εντολών τη φέρει τελικά ο εκάστοτε ιδιοκτήτης/χρήστης, δηλαδή οι δήμοι και οι εργαζόμενοί τους, ενώ οι ποινές για μη συμμόρφωση είναι σημαντικές και δυσανάλογες, ιδίως για ΟΤΑ με περιορισμένο τεχνικό και οικονομικό προσωπικό.
Παράλληλα, παρατηρείται ότι το υπάρχον πλαίσιο λειτουργεί ευνοϊκά για τους πολύ μεγάλους και κάθετα ολοκληρωμένους παραγωγούς ενέργειας, οι οποίοι απολαμβάνουν σημαντικά αντισταθμιστικά οφέλη από τη μείωση εκπομπών CO₂ (π.χ. μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών), κάτι που δεν ισχύει για τους δήμους, οι οποίοι παράγουν καθαρή ενέργεια αποκλειστικά για ιδιοκατανάλωση, χωρίς εμπορικά ή χρηματιστηριακά έσοδα.
Ζητούμε με το ψήφισμα αυτό:
1. Την επανεξέταση της εφαρμογής των μέτρων περιορισμού έγχυσης για όλους τους σταθμούς δημοσίου συμφέροντος, ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν υπονομεύονται οι πολιτικές εξοικονόμησης και πράσινης μετάβασης των δήμων.
2. Τη δίκαιη κατανομή των βαρών της διαχείρισης του δικτύου, με ανάληψη της ευθύνης για τον τηλεχειρισμό από τον ΔΕΔΔΗΕ – όπως ορίζει ο νόμος – και όχι μετακύλιση του κόστους και της ευθύνης στους παραγωγούς.
4. Την προτεραιοποίηση της αυτοπαραγωγής δημοσίου χαρακτήρα στις στρατηγικές του ενεργειακού μείγματος, αναγνωρίζοντας τη συμβολή της στην ενεργειακή ασφάλεια και στη μείωση του κόστους λειτουργίας των ΟΤΑ.
Η πολιτεία οφείλει να στηρίξει, όχι να τιμωρεί, τους δήμους που πρωτοπορούν στην πράσινη μετάβαση. Δεν είναι δυνατόν η ίδια η Τοπική Αυτοδιοίκηση να μετατρέπεται σε “εφεδρικό χειριστή” του ΔΕΔΔΗΕ, χωρίς τις υποδομές, τα εργαλεία ή το πλαίσιο υποστήριξης.
Ζητούμε από τη Διοίκηση της ΠΕΔ και ΚΕΔΕ να λάβει ξεκάθαρη θέση υπέρ των δήμων, αναλαμβάνοντας σχετική πρωτοβουλία πίεσης προς τα συναρμόδια υπουργεία και τη ΡΑΑΕΥ.»