Η δήλωση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Λαμίας, Ηλία Κεφαλά, για την κίνηση της Πασχαλινής περιόδου.
Έχουν παρέλθει τα χρόνια που οι επιχειρηματίες θα «ρέφαραν» κατά τη διάρκεια των εορταστικών περιόδων. Τα χρόνια της οικονομικής κρίσης που όλοι περίμεναν Χριστούγεννα και Πάσχα για να πάρουν ανάσα φαίνεται πως μοιάζουν… όμορφα αλλά ανήκουν στο παρελθόν, καθώς έχουμε περάσει στην εποχή που διάθεση για αγορές υπάρχει, αλλά λείπουν τα χρήματα από τα πορτοφόλια των καταναλωτών.
Το φετινό Πάσχα απέδειξε στην αγορά της Λαμίας ότι η έλλειψη «διαθέσιμου εισοδήματος» από τους καταναλωτές που έχουν απέναντι τους την υψηλή ακρίβεια, οι αγορές δεν έγιναν στο μέτρο άλλων εποχών. Η εορταστική κίνηση όλης της Μ. Εβδομάδας και οι πασχαλινές αγορές δώρων για οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις φαίνεται πως δεν τόνωσαν λοιπόν σε ικανοποιητικά επίπεδα τους επιχειρηματίες στο εμπόριο.
Σύμφωνα με τον Πρ. του Εμπορικού Συλλόγου Λαμίας κ. Κεφαλά
«Ως αποτίμηση της εορταστικής περιόδου του Πάσχα, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ως κοινή διαπίστωση ότι λείπουν τα διαθέσιμα εισοδήματα από τους καταναλωτές που οφείλετε στην ακρίβεια ,το ενεργειακό κόστος ,το ακριβό καύσιμο και τις υψηλές φορολογίες . Ήταν εμφανέστατη η έλλειψη καταναλωτικού κοινού στην αγορά που αν και είχε τη διάθεση να ψωνίσει, δεν υπήρχαν τα διαθέσιμα εισοδήματα έτσι ώστε να το πράξει .Την τιμητική τους είχαν οι νονές και οι νονοί που ψώνισαν προϊόντα και δώρα για τα παιδιά κι από εκεί και πέρα η ένδυση και η υπόδηση. Το μεγαλύτερο ποσό των καταναλωτών πήγε στα είδη πρώτης ανάγκης και στα σούπερ μάρκετ. Αυτό το ζήσαμε όλοι και δυστυχώς δεν είχαμε και το φθηνότερο Πασχαλινό τραπέζι φέτος, οπότε συμπερασματικά βλέπουμε πως έλειπαν τα χρήματα από την αγορά .
Δεν είδαμε λοιπόν καμία ανάκαμψη κι αν δεν προχωρήσει η κυβέρνηση σε γενναίες μειώσεις των φόρων στους επαγγελματίες και να καταπολεμήσει την ακρίβεια σε είδη πρώτης ανάγκης ,ενέργεια ,καύσιμα δεν αναμένεται να την δούμε ούτε στο μέλλον. Δυστυχώς έτσι όπως προχωρούν οι εξελίξεις από τη μία έχουμε να αντιμετωπίσουμε την ακρίβεια και από την άλλη την φορολογία κι αυτό το δίδυμο δεν μπορεί να βοηθήσει στο να υπάρξει ανάπτυξη. Να καταλάβουν στη Κυβέρνηση πως καλοί οι δείκτες ,οι αξιολογήσεις και οι αναβαθμίσεις αλλά οφείλονται στα έσοδα από τον πληθωρισμό και την υπερφορολόγηση. Η πραγματική εικόνα της οικονομίας είναι εντελώς διαφορετική και ΜΟΝΟ αν βγεις στην αγορά και στο πεζοδρόμιο θα τη γνωρίσεις »
Φόβος… λουκέτων
«Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι εύκολα, ειδικά από πέρυσι που έχει προστεθεί και ο τεκμαρτός τρόπος φορολόγησης που ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Δεν θέλω να μεταφέρω κακές ειδήσεις, αλλά νομίζω πως πολλοί επαγγελματίες βρίσκονται σε πολύ δύσκολη κατάσταση», δηλώνει με αγωνία ο κ. Κεφαλάς .
«Το αύριο είναι πάρα πολύ δύσκολο. Αν δεν μειωθεί η φορολογία ,δεν παταχθεί η ακρίβεια και δεν έρθει πρωτίστως διαθέσιμο εισόδημα στους καταναλωτές το μέλλον είναι αβέβαιο. Εμείς είμαστε άμεσα συνδεδεμένοι με τους καταναλωτές, δεν έχουμε να περιμένουμε κάτι άλλο . Από την πλευρά μας κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε γι’ αυτούς, αλλά αν δεν έχουν το διαθέσιμο εισόδημα για να το καταναλώσουν, δυστυχώς δεν μπορεί να κινηθεί τίποτα . Χρειάζεται να υπάρξει μία συνολική αλλαγή στην κοινωνία για να υπάρξει ροή σε όλους τους επαγγελματίες».
Υπό πίεση ο καταναλωτής
Την ίδια ώρα, ο Έλληνας καταναλωτής συνεχίζει να βρίσκεται υπό πίεση και αλλάζει ριζικά τις καταναλωτικές και αγοραστικές του συνήθειες. Το διαθέσιμο εισόδημα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια ενώ σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ για το 60% των νοικοκυριών ο μισθός δεν επαρκεί για όλον το μήνα. Επαρκεί μεσοσταθμικά για 19 ημέρες. Αναφορικά με τις καταναλωτικές τάσεις και δαπάνες, η ίδια έρευνα έδειξε ότι σχεδόν 1 στα 2 νοικοκυριά (49,6%) περιόρισε τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κλπ). Το 49% ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, το 41,5% περιόρισε τις δαπάνες του για ένδυση-υπόδηση και το 38,9% δαπάνησε λιγότερα για οικιακά είδη-έπιπλα-ηλεκτρικές συσκευές. Από την άλλη μεριά σημειώθηκε εκτίναξη του ποσοστού των νοικοκυριών που αύξησε τις δαπάνες του για την κάλυψη βασικών αναγκών. Συγκεκριμένα, το 73,6% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για είδη διατροφής, το 71,5% για λογαριασμούς σπιτιού, το 57,2% για θέρμανση, το 49,4% για μετακινήσεις και το 45,2% για υγεία και φάρμακα.
Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στις πασχαλινές καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών έδειξε ότι οι καταναλωτές επέλεξαν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη όπως λαμπάδες σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που δήλωσε ότι θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι άγγιξε το 50% (από 43%) και το βάψιμο αυγών το 79% (από 62%).
Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, 33% δήλωσε ότι προτιμά να σουβλίσει αρνί (έναντι 32% το 2023 και 67% το 2019). Το ψήσιμο στο φούρνο ήταν αυξημένο από 40% σε 46%. Η συγκεκριμένη εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δήλωσε ότι προτιμά να αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σούπερ μάρκετ.